Mahasiswa, Gerakan dan Keilmuan (I)
oleh Nur Fadhilah Zaharin
Pelbagai usul cadangan, bantahan dan tidak
kurang juga tindakan yang dilakukan oleh mahasiswa ketika itu telah banyak
mengubah corak pemerintahan negara sekaligus memberi kesedaran kepada orang
awam agar tidak terus dipergunakan malah bangkit mengkritik pemerintahan
sekiranya ada cacat cela yang memberi kesan ke atas hak mereka yang tidak
terbela.
Kita
boleh mengambil peristiwa Hamid Tuah sebagai contoh terhadap tindakan
mahasiswa membela nasib-nasib rakyat. Sejurus
mahasiswa UM mendapat maklumat akan nasib yang ditimpa oleh Hamid Tuah
dan petani-petani yang dirampas hak tanah mereka, Sanusi Osman yang
merupakan presiden PBMUM pada ketika itu telah menyokong
perjuangan yang dilakukan oleh petani-petani tersebut menyebabkan
tercetusnya
krisis besar dalam PBMUM sendiri. Sanusi Osman telah disangsikan
tindakannya
oleh anggota PBMUM yang lain tetapi itu bukanlah perkara yang
mengejutkan
kerana beliau anggota aktif partai rakyat yang memperjuangkan nasib
proletariat
di negara ini. Walaupun Sanusi Osman tidak dipercayai lagi, tetapi kita
dapat
membuat kesimpulan bahawa terdapatnya pemimpin yang lantang menyuarakan
sokongan
terhadap golongan tertindas.
Sebenarnya banyak lagi peristiwa sekitar
60-an dan 70-an yang berlaku melibatkan mahasiswa tetapi agak panjang untuk
saya perjelaskan kesemuanya di sini dan takut-takut ia lari dari tujuan asal
penulisan. Cuma antara peristiwa yang dapat saya sebutkan di sini ialah demonstrasi membantah
Russia, keterlibatan aktif mahasiswa dalam pilihanraya 1969 sehingga mereka
sendiri mengeluarkan manifesto sebagai nilai tambah mana-mana tawaran parti
politik, bantahan dasar luar Amerika, demonstrasi bantah ISA serta pelbagai
lagi peristiwa yang kebanyakannya melibatkan pelajar UM.
Daripada tindakan-tindakan yang dilakukan
oleh mahasiswa-mahasiswa ini, didapati antara faktor kepada dorongan mahasiswa
pada zaman itu begitu radikal adalah seperti kesan dan impak besar yang berlaku
selepas darurat (1948-1960). Darurat menyebabkan timbulnya kefahaman isu
perkauman, kebangkitan membantah ISA serta penubuhan Gagasan Malaysia yang
ditentang oleh Indonesia. Peristiwa-peristiwa yang berbangkit berhasil mencorak
daya pemikiran mahasiswa ketika itu. Adapun mahasiswa masih berada dalam
kelompok kecil di tengah-tengah masyarakat menyebabkan masyarakat
memandang tinggi golongan-golongan terpelajar dan suka memberi kepercayaan
terhadap mereka. Faktor-faktor perubahan yang berlaku di luar negara turut
memberi kesan terhadap radikalnya gerakan mahasiswa. Demonstrasi mahasiswa yang
berlaku di Universiti Berkeley, US telah membawa pengaruh terhadap semangat juang
pelajar Malaysia. Kemudian, tertubuhlah ‘Speakers Corner’ atau ‘Sudut Pidato’
sebagai medium bagi mahasiswa menyuarakan pendapat di UM seterusnya memunculkan
lebih ramai pelajar yang berani serta bersifat radikal.
Jika dibanding
dengan sejarah, sungguh akan kita dapati amat berbezalah keadaannya dengan apa
yang berlaku pada zaman sekarang ini. Gerakan mahasiswa seolah-olah terbantut
dengan prinsip menjaga kebajikan pelajar sahaja. Dahulu pun pernah berlaku keadaan di mana
pelajar cuma memfokuskan aktivisme mereka kepada gerakan kebajikan kerana pada
waktu itu keadaan politik masih dalam cengkaman kerajaan akibat tindakan
mengekang penularan pengaruh komunis. Pada zaman ini pula, komunis sudah tiada
lalu apa yang masih menjadi halangan terhadap gerakan mahasiswa itu sendiri?
Hanya mereka yang berada di dalam sistem dan yang merenung sistem mampu
menjawab persoalan ini.
Kita juga
tidak
boleh membandingkan kerendahan nilai mahasiswa sekarang dengan nilai
mahasiswa dahulu kerana apa yang berlaku pada waktu dahulu telah
mencorak pemikiran
dan tindakan yang mereka lakukan. Kemudian, sekatan ke atas tindakan
mereka
juga masih kurang. Kemajuan teknologi pada hari ini sangat banyak
mempengaruhi
daya fikir dan tindakan mahasiswa. Jika dahulu mahasiswa hanya
mengharapkan
surat khabar, majalah, radio dan televisyen hitam putih untuk mengetahui
perkembangan semasa, hari ini mahasiswa memperoleh pelbagai kemudahan
mendapatkan maklumat tetapi sudah tentu coraknya jauh berbeza.
Penghasilan pelbagai gajet terutama
yang melibatkan komunikasi membuat mahasiswa perlu bijak menentukan
pilihan sendiri sama
ada ingin menggunakan gajet-gajet itu untuk memperoleh dan menyebarkan
maklumat
atau sekadar bersosial, hiburan dan bermain games.
Kritik
Gerakan
Dalam apa
jua keadaan, manusia tidak akan terlepas daripada kesilapan walau sebaik dan
sesempurna manapun kita lihat manusia itu berdasarkan pada luarannya. Jika
luarnya sentiasa baik, kita tidak tahu bagaimana dalamannya pula. Bagaimana
hatinya. Apakah ujian yang ditimpa Allah kepadanya yang sangat berat tetapi kita
tidak tahu. Semua ini kerana kita hanya manusia yang melakukan dosa dan tidak
terhindar dari kelalaian. Kerana itu jika ada yang menegur, lihatlah dahulu
pada diri sendiri sebelum menilai teguran yang diberikan.
Gerakan mahasiswa tidak seharusnya cepat melenting
apabila pihak-pihak tertentu membuat teguran ke atas mereka. Tak perlu untuk
dikeluarkan hujah-hujah lompong seperti, “Mereka ini cuma pandai menegur saja…”
atau ayat-ayat perasaan “Bila dah jadi pemimpin,
memang ramai yang mahu jatuhkan kita…”Apakah yang terlintas di benak fikiran
seorang pemimpin sejurus selepas kritikan diterima? Mana manifesto sebelum PRK
yang menjanjikan untuk mengetengahkan suara orang bawahan? Kenapa tidak
difikirkan dahulu solusi terhadap teguran tetapi memandang rendah pula pada individu
yang menegur? Jika tidak tahan pada teguran, kenapa jawatan tersebut
direbut-rebutkan suatu ketika dulu? Apakah tujuan yang sebenarnya? Bahkan
nabi dan sahabat-sahabatnya juga pernah ditegur oleh sahabat-sahabat lain dalam
urusan pemerintahan dan mereka sangat banyak bertolak ansur dengan teguran dan
kritikan yang diberikan.
Sekiranya kita cuma mengharapkan mahasiswa
sekarang ke universiti hanya untuk belajar, mendapat keputusan cemerlang lalu
beroleh kerjaya dan hidup senang lenang ketahuilah bahawa kita telah terjerat
pada sikap individualistik. Walhal konsep sosial itu ada di dalam Islam
sebagaimana yang nabi Muhammad ajarkan kepada kita melalui perkataan dan
perbuatannya. Ke mana hilangnya nilai-nilai kemanusiaan jika mahasiswa cuma mahu
membantu diri mereka sendiri dalam kehidupan dan tidak keluar mencari dan
membantu golongan-golongan yang tidak terbela haknya? Isu-isu yang berlaku
di dalam negara tidak diambil tahu akibat terlalu skeptik dan jijik pada
politik. Malah ada juga yang menggunakan alasan mahu memanfaatkan akal mereka khas
untuk pelajaran sahaja dan bukannya pada segi lain. Beginikah cerminan pemimpin
yang kita mahu lihat pada masa hadapan?
Walaupun
kejayaan dan kekayaan telah
diizinkan untuk manusia yang berjaya, manusia seperti ini perlu tahu
ke mana mereka harus menyalurkan kekayaan dan kejayaan mereka. Apalah
nilainya
jika kejayaan dan kekayaan itu hanya diterjemahkan pada kereta besar,
rumah
besar dan isteri yang ramai? Kemudian, jika ada program-program
kebajikan
sekalipun, hanya program kebajikan yang dilihat eksklusif dan grand
sahaja yang disertai. Mereka boleh terbang ke negara-negara Timur Tengah
dan
meluangkan masa dengan rakyat di sana tetapi sangat jarang sekali
mendekati
golongan gelandangan yang berada di jalanan, OKU, orang-orang tua,
anak-anak yatim
dan orang-orang miskin pedalaman di negara sendiri. Anak-anak yatim
diziarahi dan diberi sumbangan hanya bila tiba musimnya pada bulan
Ramadhan.
Tidaklah golongan gelandangan didekati disebabkan pakaiannya yang lusuh
dan
badannya yang berbau. Tidaklah nasib golongan OKU terbela melainkan
mereka cuma
dijadikan lawak jenaka dalam rancangan-rancangan di televisyen. Di
manakah
letaknya perikemanusiaan?
Mahasiswa
dan Buku
Lagu ‘Aku
Maafkan Kamu’ nyanyian Jamal Abdillah dan Malique begitu rancak berputar di
corong-corong radio tempatan. Lagu ini bukan lagu rindu tetapi sebuah madah dendam
katanya. Antara bait-bait yang menggugah fikiran seperti:
Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Lirik ini berkias.
Ia mengumpamakan
katak itu seperti masyarakat hari ini yang kurang ilmu pengetahuan.
Peribahasa
yang selalu digunapakai ialah ‘Seperti katak bawah tempurung’ tetapi
pada lirik
ini ia lebih bersifat hiperbola kerana katak itu digambarkan seolah-olah
sangat
tersembunyi kedudukannya yang berada di bawah sebuah tempurung dan
berada di
dalam sebuah kotak. Kemudian kotak itu pula dilitupi cermin. Kesemua
benda-benda ini terletak di sebuah teratak yang berada nun jauh di
hujung kampung.
Sifat katak yang melalak itu pula digambarkan seperti seorang manusia
yang menyuarakan ketidakpuasan hatinya tetapi kosong dari segi isi dan
nilai kerana jauhnya diri daripada ilmu. Kemudian, lirik terus menjentik
perasaan:
Atur
sepuluh daktil batal yang batil
Detik dua usul ditutup satu lagi tampil
Dari halaman rusuk kiri satu susuk ganjil
Minta diisolasi dari dalil busuk jahil
Aspirasi tak serasi dengan suara bunyi
Inkarserasi dari penghuni dan keluarga bumi
Surat wasiatnya atas paksi dalam rumi
Minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni
Mana cepat terbang atau warna gelang tangan
Buah fikiran aneh tergantung di persimpangan
Halusinasi susuli ketandusan ihsan
Ubat parut auditori kesan artileri insan
Gagal dikesan
Detik dua usul ditutup satu lagi tampil
Dari halaman rusuk kiri satu susuk ganjil
Minta diisolasi dari dalil busuk jahil
Aspirasi tak serasi dengan suara bunyi
Inkarserasi dari penghuni dan keluarga bumi
Surat wasiatnya atas paksi dalam rumi
Minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni
Mana cepat terbang atau warna gelang tangan
Buah fikiran aneh tergantung di persimpangan
Halusinasi susuli ketandusan ihsan
Ubat parut auditori kesan artileri insan
Gagal dikesan
Timbul
tenggelam, timbul tenggelam
Acapkali terpendam, acapkali tersergam
Cermin muka kopak penuh bintik hitam silam
Ini bukan lagu rindu ini madah dendam
Ku ditimbang tanpa neraca di awal usia
Ku dihukum masuk neraka oleh manusia
Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu
Acapkali terpendam, acapkali tersergam
Cermin muka kopak penuh bintik hitam silam
Ini bukan lagu rindu ini madah dendam
Ku ditimbang tanpa neraca di awal usia
Ku dihukum masuk neraka oleh manusia
Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu
Maafkan mereka, mereka tidak tahu
Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
Mereka tidak fasih malah fasik guna kata
Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa
Maafkan mereka, mereka tiada nilai
Ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati
Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati
Atas kepala
murai sekawan
Baling ku ramit kucup lehernya
Terlalu rahi dendam di angan
Sampai terkacip mulut mahirnya
Baling ku ramit kucup lehernya
Terlalu rahi dendam di angan
Sampai terkacip mulut mahirnya
Jangan ahli
sihir seru nama maharaja
Nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma
Guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara
Kalau terpelajar sila guna hak miranda
Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta
Nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma
Guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara
Kalau terpelajar sila guna hak miranda
Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta
Aku maafkan
kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku
Saya
tidak
berkeinginan untuk mengulas panjang maksud tersirat lirik ini kerana
tidak mahu
terlalu jauh daripada tujuan asal artikel. Cukuplah sekadar ia difahami
sendiri dengan merujuk beberapa link artikel di blog dan website yang
lain sehingga kita bisa memahami realiti yang berlaku pada masyarakat
sekarang. Saya cuma menebalkan bait-bait lirik yang saya kira ada kaitannya dengan topik kecil yang saya ingin bawakan. Dan
mudah-mudahan ia dapat menyuntik semangat hiburan dengan isi berbanding
semangat hiburan tanpa isi.
Dewasa ini, pelbagai alasan diberikan oleh
mahasiswa untuk menelaah buku-buku sampingan selain buku-buku pelajaran. Namun seperti kata penulis buku ‘Sekolah
Bukan Penjara, Universiti Bukan Kilang’, saudara Zul Fikri Zamir menerusi akaun
twitternya:
“Saya
kira ibu dari masalah masyarakat kita ialah apabila penekanan terhadap pemahaman
pembacaan tidak lagi dititikberatkan di awal persekolahan. Kerana itu masyarakat
kita tidak punya budaya membaca. Kerana jika membaca - mereka sebenarnya tidak
faham. Ini menyebabkan mereka malas untuk membaca. Dan ini menerangkan situasi
murid 12 tahun atau 17 tahun - jika diuji pemahaman terhadap teks - tidak dapat
menjawab secara kritikal bahan tersebut (silakan uji teori ini). Akhirnya
mereka ini tidak dapat membezakan apa itu komunisme, sosialisme atau
liberalisme (sebagai contoh) kerana mereka tidak membaca luas dan mendapat
pemahaman konteks (idea dan teori) yang sebenar.”
“Jalan pantas - mereka akan menonton Youtube ustaz kegemaran mereka
dan ketawa berdekah-dekah (sambil rasa bangga kerana lebih beragama setelah
menonton 147 klip Youtube ustaz kegemaran mereka).”
Ini realiti keilmuan kita. Realiti ini telah pun diselitkan juga dalam lirik lagu 'Aku Maafkan Kamu' itu:
Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta
Jika dahulu di sekolah kita didedahkan dengan kempen membaca buku dan program NILAM, namun sejauh mana kempen dan program itu berkesan? Jika yang melaksanakannya juga tidak menyahut betul-betul seruan, apatah lagi mereka yang dikehendaki untuk menyahut seruan? Sedangkan guru-guru juga jauh dari amalan membaca, bagaimana pula mahu mendidik pelajar untuk meramas buku selain buku pelajaran yang selalu digunapakai untuk mendapat ‘A’ dalam peperiksaan?
Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta
Jika dahulu di sekolah kita didedahkan dengan kempen membaca buku dan program NILAM, namun sejauh mana kempen dan program itu berkesan? Jika yang melaksanakannya juga tidak menyahut betul-betul seruan, apatah lagi mereka yang dikehendaki untuk menyahut seruan? Sedangkan guru-guru juga jauh dari amalan membaca, bagaimana pula mahu mendidik pelajar untuk meramas buku selain buku pelajaran yang selalu digunapakai untuk mendapat ‘A’ dalam peperiksaan?
Kembali kepada realiti
mahasiswa. Saya sudah dua kali mengulas tentang baucar buku pada entri
blog dan
saya kira tidak ramai pihak yang peduli isu ini kerana ia nampak agak
terpencil berbanding isu-isu lain seperti GST, TPPA, gula dan minyak
petrol.
Ketahuilah kita masih ketinggalan dari sudut pembacaan berbanding
negara-negara
maju yang lain. Rakyat Malaysia masih ketinggalan jauh dengan purata
seorang
rakyat membaca hanya dua buah buku setahun. Angka itupun mungkin
disebabkan
usaha golongan intelektual di negara ini yang menyebabkan bilangan buku
itu
dibahagi sama rata terhadap sebilangan golongan biasa yang mungkin juga
tidak membaca
langsung dan boleh disifatkan seperti katak di dalam lagu 'Aku Maafkan
Kamu' itu. Jika hendak dibandingkan dengan negara Amerika dan Kanada,
nescaya
kerdil sekalilah kita ini kerana mereka mencatat purata paling tinggi
iaitu 17
buah buku setahun bagi seorang rakyat.
Kita di sini masih lagi mencipta pelbagai
alasan - tidak minat, buku mahal, sibuk dan sebagainya sedangkan negara-negara
maju telah terus bangkit mencipta kemajuan melalui pembacaan. Adapun sesetengah
kelompok masyarakat mengemukakan teori – jika membaca secara random,
akan
timbullah kesesatan dalam diri. Kalau inilah teori yang dipegang secara
meluas
dan tidak ditumpukan dan dikhususkan pada keadaan-keadaan tertentu
(seperti
pembacaan buku berjilid), nescaya akan ramailah lagi yang malas untuk
berfikir sedangkan Allah telah menyuruh manusia untuk berfikir
- ‘afala tatafakkarun’.
Mereka begitu curiga sekali
pada bacaan-bacaan barat yang dikhuatiri mampu menggugah iman sedangkan Ibnu
'Arabi juga mempunyai pengaruh kepada golongan pemikir Kristian dalam idea-idea
pluralisme. Begitu juga dengan tokoh-tokoh keilmuan Islam lain yang mengambil
begitu banyak teori daripada barat.
Pembacaaan
pula seolah-olah cuma
dikhususkan di pusat-pusat pengajian. Ada yang berkata bahaya baca buku
tanpa
ada guru. Ia mungkin benar dari konteks agama dan memang perlu untuk ia
dikawal
oleh seorang yang beragama Islam. Namun, kita tidak boleh menyamakan
konsep itu
dengan genre buku yang lain seperti buku psikologi, teknologi, politik
dan
banyak lagi jenis buku yang lain kerana isi-isi yang terdapat dalam
buku-buku itu berguna untuk
membangunkan individu dan negara. Jika
kita mengkhususkan buku hanya untuk ditelaah di pusat pengajian,
bagaimana pula situasinya mereka yang berada jauh daripada pusat
pengajian tersebut? Atau yang menghadapi kesukaran untuk ke majlis ilmu
disebabkan sakit
dan sebagainya? Apakah kita ingin membiarkan dan membenarkan mereka
supaya
tetap terus berada di dalam kesesatan dan menganggap dosa mereka sudah
diampun
Tuhan?
suruhan tersebut pada
zaman ini melainkan sedikit sekali bilangannya berbanding orang bukan Islam.
Wallahualam.
Wallahualam.
0 comments:
Post a Comment