Friday, 3 January 2014

Filled Under:
,

Anak Yang Berjiwa Seni



ANAK YANG BERJIWA SENI

Oleh Noorsashareena Bt Adnan


Seni.Segelintir masyarakat beranggapan bahawa kegiatan seni adalah sesuatu yang membuang masa dan tidak mendatangkan sebarang faedah.Mereka menyangka sesuatu pekerjaan yang tidak memberikan pulangan wang ringgit adalah tidak berguna. Hakikatnya, seni merupakan sesuatu yang unik dan menarik yang patut dipelajari oleh semua orang. Kita tidak boleh mengabaikan pendidikan seni di sekolah. Dulu seni hanya dipelajari oleh golongan bangsawan yang kaya raya, tetapi kini seni boleh dipelajari oleh sesiapa sahaja, semua golongan tidak kira miskin ataupun kaya. Adalah satu kerugian jika tidak mempelajari seni kerana ianya sesuatu yang cukup bermakna dalam menjalani kehidupan seharian.


Pada kali ini, saya akan cuba untuk fokuskan tentang kaitan seni visual dan lukisan dengan kanak-kanak.Mengapa saya memilih untuk kaitkan seni dengan kanak-kanak adalah disebabkan ada yang tidak dapat menerima seni diajar kepada anak-anak mereka dengan alasan ianya tidak sesuai dan agak lucah. Ini kadangkala gambar-gambar bogel atau separa bogel sering disalah ertikan. Punca keadaan ini adalah angkara pengetahuan tentang seni terlalu cetek dan mereka tidak lihat seni itu sebagai sesuatu yang bermakna penuh dengan simbol-simbol atau metafora (perlambangan).

Seni juga sering dikaitkan dengan kreatif. Seorang yang kreatif mampu menghasilkan hasil karya seni yang baik. Ramai juga yang berasa putus asa untuk terus mempelajari bidang seni kerana menganggap diri mereka tidak kreatif. Tidak kreatif maka tidak layak untuk mempelajari seni. Itu persepsi mereka.Namun,mengapa kita berpendapat seseorang  yang dilahirkan kreatif sahaja boleh mempelajari seni? Hakikatnya kreativiti boleh dipelajari. 

Terdapat banyak kerjaya yang berkaitan dengan seni, seperti pengiklanan, arkitek, juruhias dalaman dan banyak lagi yang ada kaitannya dengan cabang-cabang seni. Kemahiran berfikir secara abstrak akan banyak membantu dalam kehidupan. Seni juga bukan setakat terbatas pada Seni Visual dan Lukisan sahaja tetapi ia ada kaitannya dengan falsafah dan pelbagai bidang yang lain. Menurut Mark Smith , ”seni ialah IQ dan berfikir”. Seni mengasah minda kita untuk terus berfikir menghasilkan sesuatu.

Patricia James (1999) juga ada menyatakan pelajar belajar kemahiran kreatif dan kritis melalui seni. Seni dianggap sebagai medan menginterpretasikan metafora dan ekspresi emosi sama juga seperti sastera dalam bentuk tulisan. Untuk mendapat kemahiran dalam seni, seseorang perlu berani bermain dengan pengetahuan, pengalaman dan perasaan.

Di sebalik seni dan kreativiti

Kreativiti berasal daripada perkataan Latin iaitu ”creare” yang membawa maksud ”membuat”, manakala daripada perkataan Greek pula ”creare” bermaksud ”memenuhi”. Kamus Dewan(2002) mentakrifkan kreativiti sebagai satu kemampuan atau kebolehan mencipta daya kreatif dan kekreatifan. Ada dua jenis utama kreativiti iaitu kreativiti intuitif dan kreativiti analitik

Kreativiti intuitif adalah jenis kreativiti yang terjadi secara spontan melalui penambahbaikan. Kreativiti analitik pula adalah apa yang kita gunakan, yang apabila kita merancang untuk tujuan yang telah ditetapkan. Proses kreatif biasanya akan menggabungkan kreativiti intuitif dan analitik. Terdapat juga beberapa pendapat daripada tokoh Seni Visual tentang kreativiti. Antaranya adalah :

a) Lowenfeld(1975) percaya bahawa setiap kanak-kanak dilahirkan kreatif. Penyataan ini disokong dengan sifat semulajadi kanak-kanak yang gemar meneroka dan penuh dengan perasaan ingin tahu.

b) June King McFee pula mentakrifkan kreativiti sebagai keupayaan seseorang mencipta sesuatu yang baru dan pada masa yang sama mampu mengolah idea.

c) Carl Rogers pula menggariskan 5 faktor di mana ianya mendorong kepada perkaitan antara kreativiti sama ada dalam bidang seni atau sains.

i) keterbukaan dan fleksibel kepada pengalaman
ii) menikmati kehidupan yang dialami
iii) menghargai diri sendiri
iv) mengamalkan kebebasan
v) menjadi individu yang peka dan sensitif dengan persekitaran

Di sini juga turut saya sertakan beberapa ciri-ciri kreatif secara ringkas. 

a) Bersifat fleksibel – seseorang yang kreatif berupaya untuk menyesuaikan dirinya    dalam pelbagai keadaan dan situasi selain mempunyai keyakinan optimis.

b) Sensitif dan peka – individu yang mempunyai daya sensitiviti yang tinggi terhadap keadaan sekeliling termasuk gaya hidup, keperluan, persekitaran dan turut sensitif menggunakan deria.

c) Idea yang asli dan tulin – seseorang yang kreatif sering mengemukakan idea yang asli dan bukan diambil daripada lain-lain sumber. Idea mereka unik dan menarik tanpa unsur ciplak. Hasil kerja mereka berdasar cetusan rasa dan sering berbeza daripada biasa. Diulang. Idea yang ASLI.

d) Bersifat terbuka – mempunyai sifat keterbukaan di dalam menerima pandangan dan pendapat orang lain mengenai hasil kerja mereka malahan bersifat bebas dan demokratik.

e)  Logik – peka dan sering berfikir secara logik dan rasional dan tahu membezakan baik atau buruk sesuatu perkara itu bahkan sangat menghargai dan menghormati masa.

f) Berfikiran bebas – golongan kreatif ini mempunyai daya pemikiran yang tidak terkongkong pada satu perkara sahaja sebaliknya bijak merancang projek agar berjalan lancar. Orang kreatif lazimnya sangat berhati-hati dan bijak membuat keputusan.

            Jika diamati ciri-ciri kreatif yang saya nyatakan di atas, semuanya adalah bagus untuk kita semai ciri-ciri tersebut di dalam diri setiap kanak-kanak sejak awal pendidikan lagi. Hal ini penting kerana kelak, mereka bakal menjadi generasi yang berintelek dan berminda kelas pertama bagi menjana transformasi negara. Salah satu cara untuk menyemai ciri-ciri kreatif ini tidak lain tidak bukan adalah dengan mempelajari seni. Kanak-kanak dan seni berpisah tiada.

Kanak-kanak yang berbakat ( Gifted Child )

Keaslian dan pemikiran yang tajam dilabelkan sebagai ”gifted child” (individu yang berbakat/berpotensi). Mengajar individu yang ’gifted’ adalah berbeza dengan mengajar individu yang biasa kerana mereka mudah dan cepat berasa bosan. Ini kerana gifted child boleh belajar proses idea-idea yang lebih kompleks dan berupaya mengolahnya dengan menggunakan konsep tersendiri. (dipetik dari Education of Gifted). 


Saya sendiri pernah mengalami situasi sebegini. Seringkali saya ternanti-nantikan tibanya waktu subjek seni kerana saya teruja untuk mempelajari ilmu seni yang seterusnya. Semestinya saya mengharapkan sesuatu yang mencabar kemampuan saya. Tetapi kerap kali juga saya berasa hampa dan kecewa kerana guru seni sering memberi tugasan yang pada pandangan saya adalah biasa-biasa sahaja dan langsung tidak mencabar. Tiada perkara baru yang dipelajari. Kesannya saya berasa bosan dan rasa mengantuk ketika di dalam kelas lalu saya akan melakukan kerja sendiri tanpa menghiraukan guru yang mengajar di hadapan kerana tidak berminat.


Saya akui ”gifted student” mempunyai keperluan-keperluan yang berbeza dengan pelajar biasa. Pelajar dari kumpulan ini akan mudah berasa bosan jika kurikulum dan silibus tidak sentiasa diperbaharui. Ini kerana kumpulan pelajar ini sentiasa ingin terus mempelajari sesuatu yang sentiasa baru. Berdasar dapatan melalui jurnal-jurnal pendidikan, kebanyakan negeri di US manyatakan 5 % hingga 10% daripada pelajar mereka adalah gifted. Sewajarnya para pendidik tidak kira guru atau ibu bapa sendiri perlu tahu bagaimana untuk mengenal pasti potensti anak-anak supaya keperluan yang sepatutnya dapat diberi kepada pelajar dan anak-anak.

Kreativiti kanak-kanak


Kadang-kala kita sering mengabaikan kreativiti yang ada dalam diri kanak-kanak apatah lagi untuk mencungkil bakat mereka di dalam bidang kreatif. Akhirnya,bakat mereka di sia-siakan begitu sahaja malah bertambah teruk apabila mereka dipaksa untuk mempelajari sesuatu yang mereka tidak mahir atau minat. Terdapat juga kanak-kanak yang berminat dengan seni tetapi kurang daya kreativiti. Menurut Gardner (1999), kreativiti kanak-kanak boleh ditingkatkan melalui cara-cara berikut yang akan saya huraikan satu persatu berdasarkan pengalaman dan pembacaan saya.
 
a)                  Pendedahan awal kepada individu lain yang selesa mengambil risiko dan yang tidak mudah mengalah.

-                      Kanak-kanak amat digalakkan untuk bergaul dengan individu lain yang punya sikap sebegini. Sepertimana yang kita ketahui,kanak-kanak mudah dipengaruhi oleh keadaan sekeliling. Apabila mereka bergaul dengan individu sebegini, sikap tidak mudah menyerah kalah dan berani mengambil risiko sedikit sebanyak akan terpalit pada diri mereka.

b)                 Memberi peluang untuk cemerlang dalam sekurang-kurangnya satu aktiviti atau bidang yang diceburi.

-                      Hal  ini penting.Ibu bapa atau guru perlu peka dan sentiasa memberi peluang serta galakan kepada kanak-kanak untuk menceburi bidang yang mereka yakini.Sekiranya bidang kepakaran mereka sudah dikenalpasti, lebih mudah untuk mereka fokus pada kemahiran mereka pada masa sekarang dan masa hadapan.


c)                  Menyediakan persekitaran yang sentiasa mencabar supaya kanak-kanak sentiasa berada pada tahap kecemerlangan.

-                      Persekitaran yang baik dapat menjamin kecemerlangan seseorang . Sebagai ibu,bapa atau guru,kita perlu memastikan persekitaran anak-anak berada dalam keadaan baik.Persekitaran baik yang saya maksudkan di sini tidaklah bererti kanak-kanak ini perlu diberi persekitaran yang selesa.Apa yang dimaksudkan saya adalah persekitaran yang mencabar keupayaan dan minda kanak-kanak supaya mereka sentiasa menggunakan otak untuk berfikir dan bertindak.

d)                 Membentuk hubungan dengan rakan sebaya yang rela diuji dan tidak takut gagal.

-                      Rakan sebaya turut memainkan peranan bagi meningkatkan daya kreativiti seseorang.Rakan sebaya yang boleh mendidik kita untuk sentiasa berani mencuba dan diuji serta tidak takut gagal. Seni amat memerlukan keupayaan ini kerana apabila sesuatu karya dihasilkan, kemungkinan untuk dikritik dan diuji itu sangat besar.Apatah lagi untuk mengalami kegagalan. Pada pandangan saya, seorang yang kreatif  WAJIB untuk bersedia mental kerana berbagai-bagai kritikan bakal diterima.

e)                  Menyediakan persekitaran keluarga yang menggalakkan atau mewujudkan hubungan toleransi terhadap sifat kanak-kanak yang gemar mencabar autoriti.

-                      Keluarga merupakan penyokong terkuat bagi kanak-kanak. Galakan padu daripada keluarga mampu menghasilkan kanak-kanak yang hebat. Fahami keperluan diri kanak-kanak.

Teori Emosi Kanak-Kanak Erik Erikson.

Saya tertarik dengan teori emosi kanak-kanak yang diperkenalkan oleh Erik Erikson. Erik Homburger Erikson dilahirkan di Frankurt, Jerman pada 15 Jun 1902. Buku pertamanya adalah Childhood dan Society (1950) yang menjadi salah satu buku klasik dalam bidang psikologi.Berdasarkan Teori Perkembangan Erik Erikson, manusia berpotensi mengalami perkembangan psikologi yang sihat dan mampu mengatasi kesulitan mengikut masa dan peringkat perkembangan tertentu. Terdapat lapan peringkat perkembangan emosi manusia yang dikaji oleh Erik Erikson. Setiap peringkat akan timbul tingkah laku positif dan negatif yang membawa masalah penyelesaian psikologikal kerana konflik emosinya.


Peringkat pertama ialah fasa kepercayaan lawan kecurigaan, iaitu pada peringkat umur 0 hingga 18 bulan. Pada peringkat ini bayi mula menjalinkan hubungan kasih sayang dan kepercayaan dengan ibu bapa atau membentuk perasaan tidak percaya. Sebagai contoh, dapat dilihat pada kebanyakan bayi yang baru lahir. Bayi akan berasa selamat dan percaya pada ibu bapanya serta dapat merasai kasih sayang yang dicurahkan sepenuh hati. Sebaliknya, bayi akan menangis jika tidak melihat ibu bapa atau orang yang tidak dikenali berhampiran dengannya.

Peringkat kedua ialah fasa autonomi lawan keraguan yang berlaku pada kanak-kanak berumur 18 bulan hingga 3 tahun. Pada peringkat ini, kanak-kanak akan cuba berdikari untuk melakukan aktiviti fizikal tanpa memerlukan bantuan orang dewasa. Sebagai contoh, kanak-kanak yang ingin cuba makan dan minum sendiri, membuang air, memakai kasut dan sebagainya. Kanak-kanak yang diberi sokongan untuk meneroka perlakuan fizikal ini akan mempunyai keyakinan diri atau autonomi manakala yang tidak diberi peluang akan berasa ragu-ragu terhadap kebolehan dirinya.

Peringkat ketiga ialah fasa ikhtiar lawan rasa bersalah pula akan ditempuhi oleh kanak-kanak yang berumur 3 hingga 6 tahun. Pada peringkat ini, kanak-kanak akan terus bersikap berdikari dengan meneroka persekitaran dan kemahiran baru yang digemarinya. Mereka suka dan kerap kali bertanyakan soalan dan mahukan penjelasan untuk setiap situasi yang berlaku. Sokongan yang diberi akan menggalakkan inisiatif dalam diri kanak-kanak tersebut. Manakala, kanak-kanak yang tidak diberi peluang atau dihukum akan rasa bersalah dan tidak yakin terhadap dirinya sendiri.

Secara teori, peringkat keempat ialah fasa berdaya usaha lawan rendah diri yang wujud pada kanak-kanak yang berumur 6 hingga 12 tahun. Setiap kanak-kanak akan menghadapi peringkat pembelajaran kemahiran baru atau menghadapi risiko perasaan rendah diri jika menemui kegagalan atau tidak cekap terhadap sesuatu perkara. Contohnya dapat dilihat pada kanak-kanak yang telah memasuki alam persekolahan. Mereka akan berusaha sadaya upaya untuk mendapat kedudukan terbaik di dalam kelas. Mereka sering bersaing dengan rakan dalam apa jua aktiviti yang dilakukan. Kanak-kanak ini akan berasa rendah diri apabila gagal mencapai apa yang diinginkan.

Peringkat kelima ialah fasa identiti lawan ego rendah yang berlaku pada kanak-kanak yang sudah meningkat remaja. Mereka mula dan sentiasa mencari identiti diri sama ada dalam personaliti, bidang pekerjaan, perasaan, jantina, politik dan agama. Pada peringkat ini, mereka keliru terhadap identiti diri seterusnya mudah terikut dan terpengaruh terutamanya persekitaran sosial mereka. Memasuki fasa intim lawan bersendirian, individu yang dalam lingkungan umur 20-an mula membina hubungan rapat sama ada sebagai kawan atau kekasih. Individu ini mula mengenali diri sendiri.

Pada peringkat keenam ini, krisis utama ialah membentuk hubungan intim melalui perkahwinan serta membina kehidupan berkeluarga. Individu pada peringkat ini sudah berupaya menjaga dan melindungi individu lain (suami atau isteri dan anak) tanpa hilang identiti diri. Mereka yang tidak dapat membina keintiman akan rasa terasing dan akan menghindari perhubungan dengan orang lain.
Peringkat ketujuh ialah fasa generatif lawan stagnasi akan dilalui oleh individu dalam lingkungan umur 20-an hingga 50-an. Generatif merujuk kepada usaha seseorang untuk memberi sumbangan untuk generasi akan datang. Seorang dewasa akan berpuas hati sekiranya dapat membantu masyarakat dan Negara. Di samping itu, mereka juga akan menjalani kehidupan berkeluarga dan berkerjaya yang baik. Kegagalan akan membawa kepada perasaan kecewa dan tidak berpuas hati  serta mementingkan diri sendiri.

Akhir sekali, dalam peringkat kelapan ialah fasa integriti lawan rasa kecewa berlaku pada individu yang menjangkau umur lebih 50 tahun. Individu yang telah sampai ke peringkat ini telah melalui pelbagai pengalaman dan cabaran dalam hidupnya. Individu yang berjaya melalui segala krisis perkembangan akan membawa kepada kedudukan dan kekecewaan di hari tua.

Lukisan dan kanak-kanak

Banyak kajian yang dijalankan bagi mengenal pasti kebolehan kanak-kanak. Aktiviti melukis dikatakan sebagai suatu bentuk aktiviti yang banyak digunakan oleh saintis, pendidik dan ibu bapa bagi menyelami perasaan dan fikiran kanak-kanak. Aktiviti melukis merupakan aktiviti yang membantu kanak-kanak mengenali objek selain membantu meningkatkan daya sensitiviti terhadap alam sekeliling mereka. Proses melukis yang menjurus ke arah pengamatan terhadap objek melatih deria kanak-kanak supaya menjadi lebih peka dan meningkatkan daya persepsi mereka.


Selain itu, aktiviti melukis juga meningkatkan daya imaginasi kanak-kanak selain berupaya mengimbangi emosi mereka. Ianya dijadikan sebagai satu proses pembelajaran kepada kanak-kanak melalui aktiviti imitasi (baca: tiruan) alam sekeliling lalu dipermudahkan menjadi penghasilan simbol abstrak seterusnya menjadikan ianya satu bentuk hasil karya yang
unik. 

Penghasilan karya terutama lukisan oleh kanak-kanak mempunyai interpretasi yang  berbeza dengan karya yang dihasilkan oleh orang dewasa. Bagi orang dewasa, seni visual sering dikaitkan dengan kecantikan dan kesempurnaan, namun bagi kanak-kanak hasil karya yang dihasilkan bersifat luahan dan ekspresif (Lowenfeld, 1975). Karya seni kanak-kanak adalah bersifat peribadi dan tersendiri.

Pernahkah anda melihat kanak-kanak menconteng dinding, buku atau pun kertas? Mengapakah kanak-kanak gemar menconteng? Adakah mereka ingin berkomunikasi? Kebanyakan ibu bapa pasti akan memarahi anak-anak mereka sekiranya dinding diconteng. Tetapi pernahkah ibu bapa berfikir mengapakah mereka bertindak sedemikian?

“Stages of artistic development are useful norms that can enlighten the
teacher, but they should not be considered as goals for education.”

- Hurwitz dan Day (2001)

Mari kita selami apakah mesej sebenar di sebalik kelakuan kanak-kanak. Menurut Teori Perkembangan Artistik oleh Hurwitz dan Day (2001) , peringkat perkembangan artis kanak-kanak terbahagi kepada tiga bahagian utama. Peringkat-peringkat ini dikenali sebagai peringkat manipulatif, peringkat membuat simbol serta peringkat pra-remaja.

(a)   Peringkat Manipulatif atau Zaman Awal Kanak-kanak (2-4 Tahun)

Pada peringkat ini, kanak-kanak tidak mempunyai kawalan pada pergerakan tangan kerana usia mereka yang masih muda, selalunya di dalam lingkungan umur dua hingga lima tahun. Lukisan yang dihasilkan juga selalunya tidak terkawal dan banyak terdapat di dinding, di atas meja dan kertas lukisan dengan menggunakan pelbagai jenis bahan dan medium seperti krayon, pensil serta bahan-bahan lain.

Penghasilan karya pada usia ini tidak bersifat realistik dan banyak menggunakan lukisan garisan bagi menggambarkan sesuatu imej. Pada usia ini, kanak-kanak lebih gemar untuk mencuba dan bereksperimentasi dengan pelbagai jenis garisan yang boleh dihasilkan melalui pelbagai media. Secara umumnya terdapat empat peringkat contengan pada peringkat manipulatif iaitu:

-          -contengan garisan tidak terkawal
-          -contengan garisan terkawal
-          -contengan rupa terkawal
-          -contengan rupa.

      Contengan garisan tidak terkawal berlaku kerana kanak-kanak tidak mempunyai daya kawalan dan garisan yang dihasilkan biasanya berulang-ulang. Di peringkat contengan garisan terkawal pula garisan yang dihasilkan lebih menampakkan kawalan yang matang dibandingkan dengan peringkat pertama. Sementara itu, contengan rupa terkawal memperlihatkan kebolehan kanak-kanak yang mula melukis rupa dan mengulanginya mengikut kehendak mereka. 

Akhir sekali adalah contengan rupa, di mana pada peringkat ini kanak-kanak berupaya mengenal pasti rupa dan menyebut rupa yang dihasilkan. Pada peringkat ini juga lukisan yang dihasilkan adalah lebih kepada kepuasan dan keseronokan kerana mereka diberi peluang untuk melukis dan menggunakan alatan melukis seperti pen dan pensil. 

      Antara perkara penting yang perlu diberi perhatian adalah cara kanak-kanak memegang alatan untuk melukis. Pada usia ini alatan tulis yang dipegang adalah mengikut keupayaan cara dan gaya yang disukai oleh mereka. Keupayaan menconteng sangat bergantung kepada keupayaan otot dan keselarasan koordinasi di antara mata dan tangan. Fokus imej yang dihasilkan pada peringkat ini adalah lukisan garisan yang pelbagai.

(b)   Peringkat Membuat Simbol (6-9 Tahun)

Daripada peringkat lukisan contengan, kanak-kanak mula beralih ke peringkat menghasilkan simbol. Peringkat penghasilan simbol bermula pada umur empat sehingga  kanak-kanak berumur lapan tahun. Pada peringkat ini, kanak-kanak sangat terpengaruh dengan keadaan sekelilingnya.

      Persekitaran memainkan pengaruh besar dan lukisan yang biasa dihasilkan adalah seperti rumah, kereta, bunga, alat permainan dan sebagainya. Imej dalam lukisan figura merupakan imej yang paling dominan. Simbol dan imej yang dilukis oleh kanak-kanak ini biasanya didahului dengan imej mereka sendiri, kemudian diikuti dengan keluarga terdekat seperti ibu bapa diikuti rakan-rakan. Pada peringkat ini juga, simbol yang dihasilkan oleh kanak-kanak mudah untuk dikenal pasti kerana kanak-kanak mempunyai kawalan yang seimbang dan teratur dari segi pergerakan tangan.

      Di peringkat awal penghasilan imej simbol, imej-imej yang dihasilkan melalui lukisan terdiri daripada pelbagai saiz. Umumnya, seseorang yang penting di dalam kehidupan kanak-kanak tersebut digambarkan lebih besar saiznya berbanding dengan imej figura yang lain. Sebagai contoh, bapa digambarkan lebih besar daripada imej ahli keluarga yang lain melambangkan kekuasaan dan kekuatan yang di miliki oleh bapa selaku ketua keluarga. Dalam sesetengah keadaan, imej diri kanak-kanak itu juga mempunyai saiz yang lebih besar berbanding dengan imej figura yang lain.

      Pada permulaan peringkat pertama simbolisma ini, penggunaan warna terhadap imej tidak menjadi fokus utama dan tidak ketara. Pada peringkat kedua pula, penggunaan warna ke atas imej mula diperlihatkan. Sebagai contoh, imej langit dikaitkan dengan warna biru, warna kuning untuk matahari dan warna hijau bagi menggambarkan rumput atau tumbuhan. Pada peringkat ketiga simbolisma,lukisan yang dihasilkan lebih menumpukan kepada imej yang konkrit iaitu imej yang dilihat berbanding dengan imej yang mereka tahu.

(c)    Pra-Remaja (10-13 Tahun)

Peringkat Pra-remaja dikatakan peringkat perubahan zaman kanak-kanak ke zaman remaja.Terdapat percubaan untuk melukis figura dengan saiz yang betul. Lukisan figura pula mula dilukis dengan menitikberatkan saiz sebenar objek. Sebagai contoh, figura manusia mula dilukis dengan melihat kadar banding pada objek tersebut tanpa membuat penambahan. Lukisan pada peringkat ini dikatakan lebih rasional kerana selain daripada kedudukan dan saiz figura yang betul, mereka juga telah mula mementingkan warna yang tepat selain dari memasukkan bayang-bayang pada objek supaya imej yang dihasilkan seolah-olah nampak realistik. Pada peringkat ini juga, mereka mula menggunakan kaedah perspektif bagi membezakan saiz imej di mana mereka cuba memahami konsep ruang iaitu objek yang jauh bersaiz lebih kecil berbanding dengan objek yang lebih dekat.


Penutup

Sejujurnya saya amat meminati seni sedari kecil lagi kerana saya membesar dalam keluarga yang kebanyakannya mahir melukis terutama ayah saya. Maka besarlah harapan saya untuk melahirkan lebih ramai kanak-kanak yang juga meminati seni tidak kiralah seni dalam bidang apa pun.Seperti mana yang semua ketahui, seni tidak lah hanya tertakluk kepada lukisan semata-mata. Di dalam bidang penulisan juga menuntut kita untuk berfikir secara kreatif.Begitu juga bagi seorang penari, penulis lirik, pelakon, pemidato dan banyak lagi yang berkaitan dengan seni.

“Seni mengajak kita untuk pertimbangan intelektual, dan ia bukanlah untuk bertujuan untuk mencipta seni lagi, tetapi untuk memahami secara berfilosofi, apa
itu seni.”
(Hegel)

Pemikir- pemikir sebelum Heidegger seperti Immanuel Kant, Georg Wilhelm Friedrich Hegel dan Friedrich Wilhelm Nietzsche  beranggapan seni memainkan peranan penting dalam penulisan filsosofi. Bukan sahaja seni tidak dapat dipisahkan daripada pemikiran, tetapi ia juga menguatkan jiwa apabila berhadapan dengan permasalahan yang berada di hadapan dan di belakang mata. 

Nietzsche sendiri pernah mengatakankan bahawa “Seni ialah lebih penting daripada kebenaran”. Manakala menurut Hegel pula, “Kecantikan seni adalah lebih tinggi daripada alam semulajadi.” Harga seni yang diletak sebagai lebih penting daripada kebenaran dan alam menjadikan ia sebagai lebih daripada wadah kecantikan, kepuasan emosi atau cuma rakaman sosial dan sejarah. (Mohamed, 2013) 
  

Rujukan


NOTA PERKEMBANGAN KANAK-KANAK. (2009, Ogos 8). Retrieved from KAMI: http://itukamibudakseni.blogspot.com/2009/08/attention-num2.html

PEMIKIRAN KREATIF DI KALANGAN-KANAK KANAK. (2013, Jun 5). Retrieved from Sesejuk mata memandang, semanis bahasa berbicara: http://wanmohdaffendy.blogspot.com/2013/06/pemikiran-kreatif-di-kalangan-kanak.html

Kanak-kanak dan Seni Lukis. (2010, April 3). Retrieved from Seni Dan Pendidikan: http://psvisual.wordpress.com/page/2/

Mohamed, F. N. (2013). Pemikiran Heidegger Tentang Karya Seni. Seminar Falsafah 2 , 1-11.

PENGALAMAN PENDIDIKAN SENI MEMBANTU MENINGKAT KREATIVITI DALAM KEHIDUPAN SOSIAL MASYARAKAT. (2011, Ogos 15). Retrieved from Laman Apresiasi Seni: http://sitihayatimohdyusoff.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

Copyright @ 2013 PI- GEN.