Jurang Keilmuan
Oleh Nur Fadhilah binti Zaharin
Suatu masa dahulu
orang Arab terkenal dengan kejaguhannya dalam pelbagai bidang ilmu. Kegiatan
penterjemahan begitu giat dijalankan menyebabkan penguasaan mereka di dalam
ilmu jadi berkembang dan meluas. Orang-orang Arab telah mempelajari bahasa
Latin dan Spain dan mereka telah menyalin kedua-duanya (dengan jalan
penterjemahan) sehingga bila mereka rasa cukup mahir dengan apa yang mereka
salinkan itu lahirlah keperibadian ilmiahnya yang mana kian hari kian subur dan
tak lama kemudian jadilah ia sebagaimana yang telah disifatkan oleh Gustav
Lobon:
"Mereka telah
mencapai suatu kesimpulan bahawa eksperimen dan pemerhatian adalah lebih baik
dari apa yang diperolehi dari buku-buku langsung mereka melepaskan diri dari
menjadi murid kepada orang-orang Greek dan telah melakukan sendiri
eksperimen-eksperimen dalam bidang-bidang ilmiah."
Lalu orang Arab lebih menguasai bidang
keilmuan itu sendiri berbanding orang Greek dan itulah yang menjadi cahaya pada
zaman kegemilangan Islam suatu ketika dulu. Ilmu tersebar secara meluas melalui
pemerhatian dan pengkajian ilmiah oleh tokoh-tokoh Islam terdahulu. Muncul
nama-nama seperti Ibnu Sina, Al-Razi, Al-Biruni, Abul Kasim Al-Qurtubi,
Al-Battani dan lain-lain nama yang terlalu banyak untuk disebutkan di sini.
Teori-teori eksperimen mereka telah menjadi asas pada kemajuan teknologi masa
kini.
Namun, sisi-sisi kegelapan mula muncul
setelah berlakunya kehilangan satu persatu prinsip yang dibawa oleh setiap era
pemerintahan Islam itu sendiri. Kemudian, berlakulah penyisihan manusia dari
agama dan juga penyisihan manusia dengan kajian amaliah dan ilmiah.
Agama diterima sebagai lafaz-lafaz atau
ucapan-ucapan pusaka dan tradisi yang beku. Sesetengah puak pula melahirkan
sikap yang terlalu taksub dengan pegangan beku itu menyebabkan pada sesetengah
keadaan, berlakunya perbalahan sehingga mereka bunuh-membunuh sesama sendiri.
Akhirnya, Islam itu sendiri dipandang sebagai suatu bentuk agama yang kompleks
juga dengan pandangan tamak haloba pada sisi kerajaan Islam.
Keruntuhan empayar Islam menyaksikan
kuasa-kuasa lain selain Islam bangkit dan mengambil cebisan ilmu yang
ditinggalkan oleh kerajaan Islam untuk digunapakai dalam sistem-sistem yang
mereka terajui. Bangkitlah mereka sebagai kerajaan-kerajaan agung bermula
dengan menggunakan cebisan-cebisan ilmu tersebut seraya beberapa tahun selepas
itu berlakulah pula penjajahan-penjajahan mereka ke atas negara-negara Islam
sendiri.
Meninjau kembali kepada sejarah mungkin
boleh membuat kita tersedar atau mungkin juga boleh menyuntikkan sedikit
sebanyak semangat terhadap mencetuskan kegemilangan yang pernah dicipta oleh
ilmuan Islam dahulu.
Peranan Kita
Maka kita sekarang
ini sebagai apa? Apakah kita ini sebagai generasi yang membiarkan sahaja
sejarah kegemilangan itu berlalu dan terus hanyut pada masa ini dengan sistem
kapitalisme?
Keegoan dan
ketaksuban telah menjatuhkan kita. Maka apakah pada saat ini sifat-sifat itu
masih bersarang di dalam diri kita? Hanya mereka yang tersedar akan mampu
menjawab pertanyaan ini.
Kita perlu membuka pandangan. Melihat pada
seluas-luas dimensi. Sebab itu pemerhatian dan pengkajian amat diperlukan jika
kita ingin duduk dan merasai kembali nikmat kegemilangan Islam suatu ketika
dahulu.
Pemikiran-pemikiran jumud dan beku
haruslah dilenyapkan dari realiti. Kita ingin masyarakat Islam melatih sendiri
cara berfikir mengikut cara masing-masing tanpa terikat dan tersekat terhadap
ilmu-ilmu khusus dan tidak fleksibel.
Ilmu tidak akan berkembang sekiranya sikap
egois itu masih ada. Egois itu sendiri membunuh keinginan untuk bergerak lebih
jauh dan terkehadapan dalam mencetuskan idea-idea baharu. Urusan agama akan
menjadi mudah kiranya agamawan itu sendiri tidak memaksa orang untuk mengambil
pendapatnya dan menolak pendapat-pendapat lain.
Kepelbagaian pendapat akan membina suatu
semangat baru pada masyarakat untuk menggali ilmu sedalam-dalamnya sehingga
bertemu pada nikmat kebebasan yang terdapat pada Islam itu sendiri. Maka dengan
itu, tidaklah yang tertindas akan selama-lamanya tertindas dek kerana
penggunaan ilmu yang terlalu sempit.
Golongan Agamawan
Orang agamawan
sekarang ini dipandang tinggi oleh orang bawahan. Segala pendapat yang
dikeluarkan dianggap betul dan tiada apa yang perlu dipersoalkan lagi tanpa
orang-orang bawahan sendiri sedar yang berbicara itu hakikatnya bukanlah
manusia-manusia yang maksum.
Oleh itu, ada hikmahnya agama datang pada
zaman ini dengan membawa mazhab yang empat. Orang yang salah mengambil
hikmahnya cuma akan terus bersikap taksub dengan mazhabnya manakala orang yang
menemui hikmahnya akan meraikan perbezaan yang terdapat pada keempat-empat
mazhab ini.
Memecahkan jurang ilmu akan membangkitkan
semangat pengkajian dan penelitian ilmu. Bayangkan sekiranya kuliah-kuliah
agama tidak hanya disertai oleh masyarakat awam tetapi disertai juga oleh
agamawan-agamawan lain. Sekiranya ulama-ulama tidak cuma memasukkan penghujahan
unsur-unsur agama dalam pengucapan mereka tetapi membawa juga penghujahan yang
terbit daripada ideologi-ideologi lain tidak kira datangnya dari mana-mana
tempat atau siapa-siapa individu sekalipun, pasti masyarakat awam dapat melihat
Islam pada kerangka yang luas dan menyeluruh. Ulama-ulama juga perlu
terkehadapan dalam mendapatkan sumber pembacaan sejarah. Mereka perlu tahu
sejarah berbanding lawak-lawak jenaka hasil daripada kisah orang-orang
sekarang. Nisbah pembahagian masa antara memberi ceramah dan mendapatkan ilmu
pengetahuan haruslah diimbangkan.
Bayangkan
kiranya masyarakat ini menjadikan ilmu sebagai keperluan penting dalam hidup.
Budaya membaca ada di mana-mana seperti yang berlaku di negara-negara maju.
Wacana-wacana ilmiah pula dijalankan di merata-rata tempat bukan hanya di
tempat-tempat tertentu yang bersifat eksklusif. Orang-orang miskin dan kaya
mendapat sumber ilmu tidak putus-putus. Ilmu juga tidak dijual beli dengan
harga yang mahal.
Budaya ilmu bukan sahaja patut diterapkan
pada masyarakat awam tetapi pada agamawan itu sendiri agar golongan agamawan
tidak selalu berpuas hati dengan apa yang telah mereka pelajari pada masa lalu.
Perubahan demi perubahan perlu dilakukan demikian juga sikap-sikap egois dan
taksub perlu dibuang demi mencapai kesatuan masyarakat Islam yang pernah
memberi keuntungan pada kerajaan Islam suatu masa dahulu.
Rujukan
Mustafa. (1984). Islam Yang Dinamik Bukan
Statik. Yayasan Islam Terengganu
0 comments:
Post a Comment