Friday, 3 January 2014

Filled Under:
,

Ukhuwah Islamiah



Ukhuwah Islamiah

Oleh Nur Fadhilah binti Zaharin



Daripada Abu Hamzah Anas bin Malik r.a., pembantu Rasulullah SAW, Baginda bersabda:

 لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لأَخِيْهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ

Maksudnya: “Tidak beriman (secara sempurna) seseorang kamu hingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri.”

(Riwayat al-Bukhari no.13, Muslim no.45 dan Ahmad no. 18076)

Para ulama berkata bahawa “tidak beriman” yang dimaksudkan dalam hadis di atas ialah “iman tidak sempurna”, bukan tidak beriman langsung. Maknanya seseorang itu tidak sempurna imannya apabila tidak mencintai saudaranya seperti mencintai dirinya sendiri.


Abu Amr bin Shalah berkata:

“Perbuatan seperti itu terkadang dianggap sukar untuk dilaksanakan seseorang. Sebenarnya tidak demikian, kerana apa yang dimaksudkan ialah iman seseorang tidak sempurna sehingga dia mencintai kebaikan untuk saudaranya sesama Muslim seperti mencintai kebaikan untuk dirinya sendiri.” [1]

Apa Sebenarnya Ukhuwah?

Ukhuwah adalah suatu proses mencipta dan memelihara ikatan antara manusia yang berada dalam sesuatu kelompok yang tertentu. Sejarah banyak membuktikan bahawa kejayaan sesuatu kaum itu banyak bergantung kepada kaum itu sendiri. Cara mereka berinteraksi serta berkomunikasi antara satu sama lain mempengaruhi hasil dan maslahat yang diberikan.

     Ukhuwah yang kuat selalunya terbina dalam kalangan organisasi-organisasi berpengaruh. Tidak hairanlah jika organisasi-organisasi seperti ini mempunyai pengikut yang setia walaupun organisasi mereka menghadapi banyak cabaran kerana awal-awal lagi mereka telah meletakkan ukhuwah sebagai asas.

Kenapa Manusia Perlu Berukhuwah?

Suatu keutamaan yang mesti kita berikan perhatian adalah kewajipan yang berkaitan dengan hak orang ramai yang sewajarnya kita dahulukan berbanding dengan kewajipan yang berkaitan dengan hak individu. Sesungguhnya seseorang individu tidak akan dapat mempertahankan dirinya tanpa orang ramai, dan dia juga tidak dapat hidup bersendirian kerana sesungguhnya manusia adalah makhluk yang memiliki kecenderungan untuk berkumpulan seperti yang dikatakan oleh para ilmuwan Muslim terdahulu. Manusia adalah makhluk sosial sebagaimana yang dikatakan oleh ilmuwan moden. Seseorang akan mempunyai nilai yang kecil sekiranya dia bersendirian dan akan menjadi besar nilainya seandainya dia bersama-sama dalam kumpulan orang ramai. Bahkan dia dianggap tiada ketika dia bersendirian dan barulah dia dianggap ada ketika dia bersama-sama dengan kumpulannya.

     Atas dasar itu, kewajipan yang berkaitan dengan hak orang ramai atau umat sewajarnya lebih diutamakan daripada kewajipan yang berkaitan dengan hak individu. [2]

Manusia dan Ukhuwah

Sering meniti di bibir-bibir pemimpin sesebuah jemaah Islam perkataan ukhuwah apabila fikiran itu meminta untuk berbicara mengenainya bila jemaah dilihat tidak bersatu atau sekadar mengisi ruang-ruang kosong di dalam sesebuah pertemuan. Namun, sejauh mana perkataan ukhuwah itu wujud pada diri? Apakah ukhuwah ini dirasakan terlalu berat dan payah hingga ahli-ahli jemaah beralih kepada jemaah lain yang dirasakan lebih sesuai dan kena pada diri mereka?

     Oleh itu, bila berbicara tentang konsep ukhuwah, saya lebih gemar untuk memperincikan konsep ukhuwah itu satu-satu. Perkataan ukhuwah itu terlalu general dan kurang dari segi contoh dan idea yang boleh dibawakan.

     Apa yang cuba saya maksudkan di sini ialah ukhuwah itu di bawahnya terdapat pelbagai ciri-ciri yang boleh diangkat seperti cara percakapan dan tindak balas terhadap sesuatu perkara. Bila adanya pertemuan, secara automatiknya telah berlaku ukhuwah dan apa yang perlu dipelihara selepas itu adalah dari segi bagaimana cara kita berkomunikasi, memberi serta menerima sesuatu pandangan, kemahiran mendengar dan adab-adab yang perlu dijaga sepanjang pertemuan diadakan. Perkara-perkara ini seharusnya diangkat berbanding kita hanya membicarakan ukhuwah itu secara zahir sahaja.

     Ukhuwah juga selalunya dikaitkan dengan kemanisan hubungan antara sahabat tetapi apakah kita tahu, sepanjang ukhuwah itu apa yang telah kita lakukan? Adakah ia sekadar kita berbual kosong, makan dan minum sahaja?

     Manisnya ukhuwah itu adalah apabila terlihatnya situasi ‘give and take’. Ada yang memberi dan ada yang menerima dan proses ini berulang alik sesama ahli. Apa yang boleh diberikan adalah harapan, kata-kata semangat dan apa jua bentuk perkongsian yang mampu mengisi kekosongan jiwa setiap daripada ahli. Dengan itu, objektif ukhuwah lebih mudah tercapai.

Ukhuwah dan Jemaah

Dalam beberapa keadaan, kita tidak boleh memaksa seseorang untuk bersama kita kerana setiap manusia dilahirkan berbeza dari segi pemikiran. Bahkan golongan sahabat dan ulama juga banyak berlaku khilaf lalu membawa diri masing-masing ke kelompok yang disenanginya. Ini semua disebabkan oleh perbezaan pemikiran. 

     Kita mungkin berniat baik untuk menarik seseorang ke dalam jemaah kita kerana merasakan jemaah kita mampu mengubah individu tersebut menjadi lebih baik hasil islah, dakwah dan tarbiah yang jemaah kita laksanakan. Namun, tujuan utama kita bukanlah untuk menarik mana-mana individu ke dalam jemaah tetapi adalah untuk menarik mereka kepada Allah, rasul-Nya dan juga Islam. Apabila roh sudah terpisah daripada jasad, bukanlah jemaah yang dapat menyelamatkan kita tetapi agamalah yang bakal menentukan perjalanan kita selepas itu. 

     Banyaknya jemaah di dunia ini adakalanya membuat kita keliru. Dalam kita memilih sebuah jemaah yang baik, ia perlukan prinsip utama untuk dicapai iaitu supaya kita mendapat petunjuk dari al-Quran dan sunnah. Jika kita terus berpegang kepada prinsip ini, jemaah bukanlah sesuatu yang begitu penting untuk difanatikkan.



Rujukan

  [1] Zahazan Mohamed, Muhammad Zakaria, “Hadis 13: Ukhwah Islamiah” dalam Hadis 40 Imam Nawawi, m/s 67- 68, Telaga Biru Sdn. Bhd.
  [2] Yusuf al-Qaradhawi, “Keutamaan terhadap Hak Orang Ramai berbanding dengan Hak Individu” dalam Fiqh Keutamaan, m/s 206-207, Blue-T Publication Sdn. Bhd.



















  







0 comments:

Post a Comment

Copyright @ 2013 PI- GEN.