Friday, 3 January 2014

Filled Under:
,

Hak Seorang Padusi

  HAK SEORANG PADUSI

oleh 
Noorsashareena Adnan
Pada 7 Januari 2013, Kosmo! melaporkan seorang isteri berumur 27 tahun di Kangar terpaksa dirawat di hospital akibat dibelasah teruk oleh suaminya menggunakan kerusi, lesung batu, bingkai gambar dan pisau, kerana suami beliau mengesyakinya curang. Pada 29 Disember 2012, akhbar The Star melaporkan seorang isteri berumur 17 tahun dipukul sehingga mati dengan objek tumpul oleh suaminya yang juga mengesyaki isterinya berlaku curang.Apakah wanita itu objek yang tidak punya perasaan sehingga diperlakukan sebegitu? Apakah wanita punya hak untuk membela nasib mereka?


Persoalan demi persoalan timbul namun jawapan tidak ketemua jua.Berbicara soal hak wanita,persoalan pertama yang timbul adalah adakah kita benar-benar tahu dan faham apakah itu ‘hak’ dan apakah itu ‘wanita’? Sebelum menghurai lebih panjang, adalah lebih mapan jika kita selami dahulu apakah makna di sebalik dua perkataan yang sering dikaitkan antara satu sama lain ini.


Wanita: orang perempuan,lawan lelaki, kaum – kaum ibu, kaum puteri
( Sumber:Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi Ketiga,halaman 1545 ) .


Hak    
        
1. (yg) benar, kebenaran
2. Kuasa atas sesuatu atau untuk berbuat sesuatu (ditentukan oleh undang-undang, agama, adat istiadat , dll )
3. milik, kepunyaan
4. yang (mana satu)
( Sumber Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi  Ketiga, halaman 428 )




Baik. Berdasarkan makna dua perkataan tersebut, jelas menggambarkan bahawa wanita ini penuh dengan ciri – ciri kelembutan lalu diumpamakan bagai puteri. Melayani seorang puteri haruslah dengan penuh berhati – hati bukannya dengan memuntahkan sumpah seranah dan sepak terajang terhadap golongan ini. Wanita selayaknya dilayani seperti seorang puteri bukanlah bermakna wanita perlu dimanjakan sepanjang masa atau secara berlebihan-lebihan.Tetapi apa yang dimaksudkan  ialah wanita  yang juga berkemungkinan ialah isteri, ibu, atau anak bagi seseorang lelaki itu haruslah diberikan penghormatan yang tinggi. Sepertimana seorang wanita itu menghormati seorang lelaki, begitulah jua lelaki perlu hormati wanita.



Berkenaan hak yang dituntut oleh kebanyakan wanita jika ditelusuri akarnya adalah berpunca daripada desakan seorang lelaki dan persepsi masyarakat. Hak yang dituntut bukanlah untuk melawan fitrah seorang wanita atau memperlekehkan maruah seorang lelaki tetapi untuk mempertahankan hak sebagai seorang wanita yang sering dipandang enteng oleh kaum lelaki dan masyarakat. Hak dituntut untuk memberi pembelaan kepada kaum wanita yang tertindas dek kerakusan lelaki. Wanita perlu bangkit berjuang melawan kezaliman ini. Akhir-akhir ini gerakan yang memperjuangkan perubahan tersebut secara luas disebut sebagai feminisme Islam. Tujuan perjuangan feminisme pada umumnya adalah bagi mencapai kesetaraan harkat (baca:taraf/darjat) dan kebebasan perempuan dalam memilih untuk mengelola kehidupan dalam atau luar rumah tangga. Feminisme Islam tidak boleh disamakan dengan feminisme radikal Barat. Ia memiliki ciri-ciri keislaman yang khas.



Gerakan Feminisme



Mendengar perkataan ‘Feminisme’ dikira mungkin agak asing bagi segelintir masyarakat.Feminisme ialah himpunan teori sosial,gerakan politik, dan falsafah moral yang sebahagian besarnya didorong oleh atau berkenaan dengan pembebasan perempuan daripada pengetepian oleh kaum lelaki.Atau dalam bahasa mudahnya feminisme ini percaya bahawa jantina tidak harus dijadikan faktor penentu yang membentuk identiti sosial atau hak-hak sosiopolitik dan ekonomi seseorang.






Memetik petikan rencana daripada The Malaysian Insider yang bertajuk Pengaruh feminisme dalam pemikiran Islam oleh Mohd Shauki Abd Majid (13 November 2013) :


Lahirnya feminisme Islam adalah positif. Ia menunjukkan betapa taraf pengetahuan di kalangan kaum wanita mulai menyamai kaum lelaki. Gerakan ini tidak bertujuan menandingi peranan lelaki. Secara umum gerakan ini ingin membangunkan sebuah masyarakat yang adil, lelaki atau wanita dan membebaskan pembezaan sosial dan kasta. Tuntutan utama feminis Muslim pada mulanya adalah untuk meningkatkan taraf pendidikan serta membanteras buta huruf.

 
Di antara feminis Muslim terawal ialah Aisyah Taymuriyah (penulis dan penyair Mesir, 1984-1902) dan Zainab Fawwaz (Lebanon) yang berusaha memecah tembok isolasi dengan cara berkomunikasi dengan perempuan lain yang senasib. Manakala di India, nama seperti Rokeya Sakhawat Hussin dan Nazar Sajjad Haydar, kedua-duanya menentang gagasan domestik perempuan yang disosialkan melalui cerita rekaan. Mereka menulis cerita, novel dan artikel yang memuatkan gagasan pembebasan perempuan. Karya ini akhirnya menjadi sumber inspirasi tokoh feminis Islam lain seperti Raden Ajeng Kartini (Indonesia) 1879-1904, Emilie Ruete (Zanzibar, 1844-1924), Taj as Salthanah (Iran) dan Nabawiyyah Musa (Mesir). Mereka menyarankan antara gagasan pentingnya merumus kembalikan pendidikan dan pekerjaan yang sesuai untuk perempuan.

 
Huda Sya'rawi (1879-1947) adalah feminis Mesir yang patut disebut khususnya keupayaannya dalam membezakan antara tradisi dan ajaran Islam. Idea beliau memperlihatkan adanya pengaruh gerakan modernisme Islam yang dipelopori oleh Muhammad Abduh (Mesir) pada abad ke-18. Sya'rawi memulakan kariernya sebagai feminis pada 1909 dengan menumpukan kepada kepentingan faktor kesihatan untuk wanita dan anak. Organisasi sosial yang didirikannya bersifat sekular dan menjadi wadah saluran aktiviti sama ada perempuan Muslim atau pun Kristian. Pada 1923, Sya'rawi memimpin persatuan feminis Mesir yang dianggap organisasi feminis pertama di dunia Arab. 


Namun, pada abad ke-20, para feminis terutama yang dipengaruhi oleh Marxisme berpendapat bahawa penindasan terhadap golongan wanita adalah akibat konflik pertentangan kelas yang diperkuatkan oleh ideologi gender dan agama. Ekoran fenomena ini, maka timbul masalah peranan dan kedudukan gender yang tidak setara sama ada dalam keluarga mahupun masyarakat yang akhirnya wanita menjadi mangsa pengeksploitasian. Daripada generasi ini terdapat beberapa nama yang berpengaruh besar dalam wacana feminisme Islam kontemporari. Mereka ialah Nawal El-Saadawi iaitu seorang doktor dan feminis Mesir yang berfahaman sosialis. Hasil penanya banyak menekankan masalah yang dihadapi perempuan di negaranya terutama berkaitan dengan tekanan sosial, ekonomi, psikologi malah sehingga kepada aspek seksualiti.

 
Manakala Fatimah Mernissi, Dekan Sosiologi, Universiti Rabat, Maghribi dalam beberapa karyanya menafsirkan kembali teks-teks klasik Islam daripada perspektif feminis. Kemudian muncul tokoh feminis yang lain seperti Riffat Hassan (Pakistan), Amina Wadud Muhsin (Amerika Syarikat), Leila Ahmad iaitu seorang feminis kelahiran Pakistan yang menghurai akar sejarah tentang munculnya wacana perempuan dan gender dalam Islam. Selain isu politik dan berkaitan dengan penafsiran teks keagamaan, perkara lain yang sering dijadikan topik perbincangan dalam karya mereka ialah pengalaman spiritual khas bagi perempuan, misalnya berkaitan dengan fungsi reproduktif seperti dalam karya penyair Furugh Farrukhzad dari Iran. 


Sebenarnya, di samping feminis perempuan, terdapat juga apa yang disebut feminis daripada kalangan lelaki Muslim seperti Qasim Amin (1865-1908) dan karyanya cukup penting bagi perkembangan pemikiran feminisme Islam. Manakala generasi feminis lelaki kontemporari diwakili oleh Ashgar Ali Engineer (India). Karya mereka membentuk sebuah jaringan feminis yang melintasi batas negara dan kelas. Karya mereka menjadi acuan penting bagi gerakan feminisme di negara Islam. Dalam konteks negara kita, organisasi feminis Islam yang menonjol ialah Sisters in Islam yang ditubuhkan pada 1991 bertujuan menyelesaikan masalah kekerasan dalam rumah tangga di kalangan umat Islam di Malaysia. 


Wanita Di ­­Kaca Mata Islam


Begitu banyak kes yang melibatkan keganasan terhadap wanita.Seakan-akan dunia kembali ke zaman dahulu di mana wanita dilayan seperti hamba..Namun,hanya Nabi Muhammad S.A.W,melalui wahyu Illahi,mampu mengembalikan martabat dan hak-hak wanita yang hidup dalam keadaan yang menghinakan selama berabad-abad sebelum mereka diberikan sebahagian daripada hak – haknya.Jika disingkap sejarah, sememangnya suatu ketika dahulu wanita itu dilayan seperti hamba dan dianggap tiada nilai maruah dalam beberapa ajaran seperti ajaran Hindu dan Kristian serta Perjanjian Lama.Bahkan pada masa kini juga masih terdapat sisa-sisa persepsi tidak enak dalam kalangan sesetengah masyarakat terhadap golongan padusi ini (baca : wanita).


Aburdene dan Nasibit ( 1193 ), dua orang pengkaji Feminist terkemuka terkejut apabila menemukan bahawa Al-Quran tidak langsung memandang wanita itu berkedudukan lebih rendah daripada lelaki sebagaimana  anggapan dalam agama -  agama lain.Mereka juga sedar bahawa segala perbuatan lelaki terhadap wanita di dunia Islam adalah angkara budaya yang datangnya bukan daripada ajaran Islam dan angkara kesalahan menafsir ajaran Islam. Carroll ( 1983 ) pula sangat terkejut apabila mendapati bahawa wanita Muslim merupakan wanita pertama di alam ini yang diperakui haknya dalam ekonomi dan juga dalam sektor lain.Di dalam Al-Quran terkandungnya ayat-ayat yang menerangkan dengan terperinci tentang peranan lelaki dan perempuan serta hak-hak kedua-dua jantina ini.


Al – Quran berbicara mengenai perbezaan peranan yang dimainkan oleh wanita dalam kehidupan. Wanita telah ditetapkan hak untuk mendapatkan warisan, penghormatan dan kemuliaan. Ayat Al-Quran turut bercerita tentang peranan wanita dalam mendukung kebenaran, melahirkan para Nabi dan mengalami penderitaan dalam lipatan sejarah yang berbeza.Sebagai contohnya, kisah isteri Firaun yang mengalami berbagai-bagai penderitaan demi mempertahankan keimanan terhadap Allah ( Surah At-Tahrim : Ayat 11 ).Tidak ketinggalan juga kisah Maryam dan mukjizatnya melahirkan Nabi Isa dan bagaimana dia menghadapi tuduhan kaumnya ( Yahudi ) yang menganggap dia sebagai orang yang hina.Maryam mendapat penghargaan yang besar dalam Al-Quran bahkan salah satu surah didedikasikan untuk kisahnya yang mempersona, bertentangan dengan tohmahan menghina mengenai dirinya dan anaknya,Nabi Isa ( Surah Ali Imran : Ayat 35-37 )


Al-Quran mengakui  lelaki dan wanita setara dalam masalah spiritual dan tanggungjawab mereka terhadap perbuatan dan pahala mereka di akhirat.Sebagaimana yang telah dinyatakan dalam Surah An – Nisa , “Barangsiapa yang mengerjakan amal-amal soleh, baik lelaki mahupun wanita sedang ia orang yang beriman, maka mereka itu masuk ke dalam syurga dan mereka itu tidak dianiaya walau sedikitpun”. Dan banyak lagi ayat-ayat Al-Quran yang membela hak wanita begitu juga hadis-hadis sahih Nabi berkenaan wanita yang boleh kita ambil iktibar darinya.


Keganasan Rumahtangga


Desakan sekeliling menjadi penyebab mengapa wanita terpaksa bangkit menuntut hak. Isteri yang menderita akibat saban hari dibelasah dan dimaki hamun oleh suami sudah tidak betah menanggung penyeksaan mental dan fizikal. Anak-anak juga turut mendapat tempias dari  amarah si bapa. Berdasarkan kajian, setiap tahun, tiga hingga empat ribu kes keganasan rumahtangga dilaporkan. Angka ini cuma sebahagian kecil daripada jumlah kes secara keseluruhan. Satu  kajian anjuran Pertubuhan Pertolongan Wanita (WAO) menganggarkan 36% wanita di Malaysia pernah mengalami keganasan rumahtangga. Kajian ini diterbitkan pada tahun 1995 namun masih relevan kerana anggaran dalam kajian WAO adalah konsisten dengan anggaran kejadian keganasan rumahtangga di negara lain sekarang. Tidak seorang pun daripada wanita-wanita ini patut didera, lebih-lebih lagi dibunuh. 


Pada hemat saya, keganasan dalam rumahtangga adalah suatu jenayah yang perlu diambil serius bukan dianggap sekadar masalah peribadi. Masalahnya kini ramai mangsa yang  lebih memilih untuk mendiamkan diri tika menghadapi keganasan dalam rumahtangga.Mereka bimbang andai tindakan mereka membuka mulut atau membuat laporan akan menjatuhkan  maruah diri sendiri dan juga keluarga. Persepsi sebegini harus diubah.Semua orang bertanggungjawab untuk bersuara. 



Sekiranya kita mengesyaki penderaan berlaku, ia mesti dilaporkan kepada pihak polis dengan segera.Jika tidak sampai bila-bila pun keganasan rumahtangga akan terus berlaku dalam masyarakat kita.Semua pihak perlu mengambil langkah-langkah untuk menangani keganasan rumahtangga. Pihak kerajaan harus memperketatkan penguatkuasaan Akta Keganasan Rumahtangga (AKRT), termasuk:


· Memastikan pindaan-pindaan AKRT yang digubal pada hujung tahun 2011 dilaksanakan dengan berkesan dan seragam, termasuk pengiktirafan keganasan psikologi sebagai satu bentuk keganasan rumahtangga dan keganasan rumahtangga sebagai satu kesalahan boleh tangkap.

· Memastikan arahan dalam perintah perlindungan interim (IPO) jelas dan menerangkan perbuatan-perbuatan yang tidak boleh dilakukan oleh seorang pesalah, bukan setakat menyatakan pesalah “dihalang daripada menggunakan keganasan rumahtangga”.



      Namun begitu, kita tidak perlukan undang - undang yang ketat JIKA kita yakni masyarakat sudah dididik dengan moral yang tinggi (akhlak) dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian.Sedangkan Islam itu sendiri kaya dengan amalan yang baik dan akhlak terpuji lalu atas alasan apakah lagi untuk kita sebagai Muslim untuk berkelakuan persis manusia yang tiada moral. Malulah kita untuk mengaku Islam tetapi dalam rumahtangga tetap juga berlakunya keganasan dan kekerasan terhadap wanita. 



     Layanan yang diberikan terhadap wanita langsung tidak melambangkan akhlak seorang Muslim.Soal moral ini seharusnya dimulai sedari awal lagi.Sistem pendidikan perlu mapan untuk menyemai moral yang tinggi dalam kalangan pelajar supaya apabila mereka dewasa kelak, mereka menjadi manusia yang bertanggungjawab dan menghormati orang lain tanpa rasis gender.Sekiranya tahap akhlak masyarakat sudah mencapai ketinggian yang selayaknya akhlak seorang Muslim, maka undang-undang sudah tidak diperlukan kerana keganasan sudah tidak terjadi lagi di negara ini yang majoritinya ialah Muslim.


Soal Kemiskinan



Bercakap soal kemiskinan, saya pernah terbaca di dalam buku karangan Rizuan Rahman yang bertajuk Berubah Untuk Malaysia Baru. Saya amat tertarik dengan hujah beliau yang menyatakan bahawa ukuran kadar kemiskinan di Malaysia adalah mengguna pakai ukuran sewaktu. Malaysia masih belum membangun. Ukuran kemiskinan iaitu had pendapatan isi rumah (keluarga) - Purata Garis Kemiskinan (PGK) iaitu RM661 di Semenanjung Malaysia, RM765 di Sarawak dan RM888 di Sabah adalah tidak boleh diguna pakai.


Pengiraan menggunapakai PGK ini dipertikaikan oleh Dr. Denison Jayasooria yang merupakan Presiden Yayasan Strategik Sosial dan juga Pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam). Menurut beliau, ukuran kemiskinan yang wajar dan telus adalah menggunakan ukuran yang digunakan oleh negara maju iaitu  purata pendapatan isi rumah dibahagi dengan dua. Contohnya, purata pendapatan rakyat Malaysia adalah RM3,686 dan ini bermakna garis kemiskinan sebenar ialah RM1,843. Ia juga perlu mengambil kira keperluan peti sejuk, televisyen, dan lain-lain serta bukan keperluan asas sahaja. Ini bermakna kadar kemiskinan di Malaysia ialah 30%! (Malaysiakini, 17 Jun 2008).



Sekiranya kita menggunakan pakai garis kemiskinan yang dilakukan oleh Majlis Agama Negeri pula, ukurannya adalah pendapatan keluarga di bawah RM1,000 dikira miskin dan layak menerima bantuan zakat. Ini bermakna terdapat 100,000 keluarga tergolong dalam miskin tegar dengan anggota keluarga ialah 600,000 orang; dan 600,000 keluarga dalam kategori miskin dengan anggota keluarga 3.5-4.5 juta orang. Ini menunjukkan kadar kemiskinan di Malaysia ialah sekitar 13 - 17 peratus jika menggunakan ukutan Majlis Agama Negeri.Menurut sumber Rancangan Malaysia ke-8 (RMK-8), 25% keluarga di Malaysia mempunyai pendapatan kurang daripada RM1,000 dan hampir 60% keluarga di Malaysia mempunyai pendapatan bulanan keluarga kurang daripada RM2,000.


Daripada maklumat di atas, dapat kita fahami kadar kemiskinan di Malaysia adalah masih tinggi. Kemiskinan yang dialami ini juga menjadi titik permulaan berlakunya keganasan dalam rumahtangga. Akibat terlalu tertekan dengan kesempitan hidup yang mencengkam emosi, perasaan tertekan itu akhirnya diekspresikan dengan perbuatan memukul isteri dan anak-anak di rumah.Saya sendiri punya pengalaman sebagai seorang yang pernah hidup susah.Memang diakui keadaan keluarga agak huru-hara pada ketika itu.Di tambah pula dengan sikap baran ayah, seringkali sahaja amarahnya dilempiaskan pada ibu dan anak-anak seolah-olah kami ini beban pada dirinya.Jadi saya percaya,adalah tidak mustahil untuk berlakunya keganasan rumahtangga di saat sebegini.Desakan hidup menjadi punca.





Rintihan Wanita


Begitu banyak filem yang dihasilkan bagi menyampaikan mesej kepada masyarakat mengenai hak wanita. Contohnya,filem Perempuan Berkalung Sorban (2009) merupakan adaptasi daripada novel yang juga bertajuk Perempuan Berkalung Sorban (2001). Filem ini cuba mengintepretasikan ketidakadilan yang berlaku terhadap golongan wanita. Dikhabarkan filem ini mendapat bantahan beberapa kiyai di Indonesia dan menggesa agar ia diboikot. Kata mereka filem ini menghina pasantren dan Islam. Kongkongan ke atas kehidupan wanita atas nama agama cuba ditonjolkan dengan penyampaian yang bagus sekali.Apabila saya menonton filem in,bagi saya,ia bukanlah filem yang menghina Islam seperti dakwaan segelintir orang, tetapi ia merupakan sebuah kritik sosial yang tajam dan tepat.





Filem ini jika ditonton oleh mereka yang tidak dapat membezakan antara ajaran asal Islam dan gambaran salah Islam mengenai wanita yang dihasil oleh sesetengah guru dan kiyai, mungkin mengelirukan mereka. Namun, sesetengah pemikiran yang sempit mengenai wanita dikongsi oleh sebahagian pendokong salafiah sempit dan konservatif traditionalis. Hal ini terus berlaku dalam mereka di beberapa Negara Teluk yang kuat salafiah dan juga negara-negara Indo-Pakistan dan Nusantara yang kuat aliran konservatif traditionalis. 


Walaupun antara manhaj salafi dan fanatik traditonalis mazhab itu berbeza dalam banyak persoalan, namun mereka kadang-kadang sama-sama menyempitkan fikiran agama mengenai kehidupan dan wanita dalam banyak hal( Malaysiakini,30 April 2010).Walaubagaimanapun,saya yakin filem ini di suatu sudut boleh menjadi perangsang kepada usaha-usaha membela kaum wanita muslimah di negara asalnya dan negara ini juga.Selain itu, filem ini juga boleh merangsang semangat menentang tafsiran yang sempit dan salah tentang Islam.Penghasilan filem sebegini harus diperbanyakkan lagi sebagai langkah untuk memberi kesedaran kepada masyarakat bagi membela nasib wanita.


Kesimpulan

Apa yang saya cuba sampaikan di sini bukanlah untuk menghentam pihak lelaki dan juga bukanlah untuk menghasut supaya membenci lelaki.Tetapi niat saya hanyalah untuk memberi kesedaran kepada masyarakat tidak kira lelaki atau wanita supaya menghormati antara satu sama lain.Keadilan perlu diberi kepada kaum wanita. Banyak lagi punca yang menjadi penyebab berlakunya ketidakadilan terhadap wanita yang tidak saya nyatakan di sini.Anda sebagai masyarakat perlu ambil tahu dan peduli akan keadaan sekeliling.Hak wanita ini harus dibela kerana wanita ini lah yang bakal menjadi pendidik kepada anak-anak kelak.


Sesungguhnya wanita itu bukan manusia keji.Usahlah kita hanyut dengan budaya rasis jantina.Gusar andai dibiarkan budaya ini berlarutan,generasi akan datang terus terpalit pada rasis jantina ini.Diakui lelaki itu ramai yang menjadi pemimpin dunia, tetapi jangan sekali dilupakan pengorbanan dan perjuangan seorang wanita.Lembut tangannya membesar dan mendidik anak sedari kecil hingga dewasa menjadi dirimu yang sekarang.


Silap besar jika fikiran enteng lelaki itu menganggap wanita itu tidak berisi akalnya.Ayuh tentang keganasan dan diskriminasi terhadap wanita!







Sumber

H.Al-Kahtany, D. (2008). Hak Wanita Sebuah Tinjauan Sejarah. raudhatulmuhibbin.org.



Muslims Against Domestic Violence . ( 2010 , December Monday). Retrieved from Sisters In Islam: http://www.sistersinislam.org.my/print.php?news.591



Pengaruh Feminisme dalam Pemikiran Islam. (2013, November 14). Retrieved from Malaysian Insider: http://www.themalaysianinsider.com/rencana/article/pengaruh-feminisme-dalam-pemikiran-islam-mohd-shauki-abd-majid

0 comments:

Post a Comment

Copyright @ 2013 PI- GEN.