Andai dipisah lagu dan irama....
oleh Mohd Ashraf Idris
Suatu ketika dahulu masyarakat melayu pernah menjadikan pantun, syair dan puisi sebagai budaya yang selalu mereka amalkan. Budaya ini menjadi medium kepada masyarakat dalam meluahkan perasaan, menyatakan pendirian dan membangkitkan semangat rakyat. Apa yang berlaku disekeliling akan mereka manifestasikan dalam bentuk puisi, pantun dan syair. Sinergi antara bahasa dan irama yang disusun dapat menjentik jiwa pendengar. Tidak hairan jika kita menonton filem-filem klasik, mereka akan menggunakan ayat yang berbunga-bunga dalam dialog mereka kerana itu lah realiti masyarakat dahulu yang gemar dengan keindahan bahasa.
Hal yang sama
berlaku di dunia arab di zaman rasulullah s.a.w dimana syair menjadi tinta utama bagi mengekspresikan apa yang
terbuku dalam diri mereka. Sebahagian penyair pula menjadikan syair sebagai
medium dalam menyampaikan maklumat. Kerana itu penyair arab mempunyai kedudukan
yang tinggi dalam masyarakat kerana mereka mahu mendapatkan berita
dan informasi daripada tinta penyair. Tentu sahaja mereka tidak mempunyai surat khabar seperti kita
hari ini.
Tidak seperti
masyarakat melayu, syair masih lagi mendapat tempat dalam masyarakat arab. Seorang sahabat
saya yang pernah belajar di Syria pernah menceritakan pada saya tentang budaya
syair di sana. Ketika beliau sedang minum teh bersama rakan, pembuat teh
tersebut mendendangkan sebuah syair kepada pelanggannya. Syair tersebut mudah untuk
difahami oleh beliau dan beliau tidak merasakan apa-apa keistimewaan yang ada
pada syair tersebut. Namun sebahagian daripada pelanggan yang merupakan dari
kalangan bangsa arab memberikan respon yang luar biasa seolah-olah sudah
dijangkiti virus sawan. Mereka kemudian meminta pembuat teh tersebut untuk
membacakan lagi syair-syair yang lain. Sebahagian dari pelajar Malaysia
terpinga-pinga dengan respon yang ditunjukkan oleh masyarakat arab Syria ketika
itu kerana bagi mereka tiada apa yang istimewa. Walaupun tampak janggal, namun
itu lah hakikat bangsa arab yang membesar dalam budaya sebegitu.
Dasawarsa ini,
budaya syair, puisi dan pantun tidak lagi sehangat dulu. Namun apa yang
menariknya, masyarakat telah berubah mencari medium lain dalam mengekspresikan
jiwa mereka. Medium yang dimaksudkan ialah irama dan lagu. Tentu sahaja irama
dan lagu menjadi lubuk buat pencinta seni dalam memanifestasikan apa yang
tersimpan di minda mereka kerana ia merupakan wasilah yang terbaik dalam
menyampaikan sesuatu terus ke jiwa pendengar. Jiwa lebih mudah teransang
melalui pendekatan ini. Mungkin virus sawan yang dihidapi oleh masyarakat arab
Syria terhadap syair tidak berlaku kepada kita namun virus yang sama telah
menghinggapi kita terhadap irama dan lagu. Hakikatnya, manusia lebih cenderung
dengan medium-medium yang bersifat sentimental dan menyentuh jiwa.
Manifestasi jiwa
Jika
kita telusuri kandungan setiap lirik yang terdapat dalam
setiap lagu, rata-ratanya membicarakan berkenaan cinta. Persoalannya
mengapa
cinta? Ini kerana cinta merupakan suatu perkara yang bersifat
sentimental. Maka
perkara sentimental harus disampaikan dengan cara sentimental supaya
dapat
terus sampai kepada jiwa pendengar. Irama dan lagu menjadi tempat buat
penulis lirik bagi meluahkan perasaan yang terbuku disamping berkongsi
perasaan yang mereka rasai.
Dari sudut psikologinya, manusia cenderung untuk menceritakan
segala permasalahan yang mereka alami terutama golongan wanita. Ini kerana
mereka tidak mahu keseorangan dalam berhadapan dengan masalah sebaliknya mereka
mengajak teman-teman yang lain untuk turut serta berhadapan dengan masalah
tersebut. Ini secara tidak lansung dapat mengurangkan tekanan yang mereka
alami. Di samping itu manusia juga gemar berkongsi kegembiraan mereka supaya
dapat menghasilkan ‘mood’ tambahan apabila rakan-rakan turut bergembira.
Kerana itu tidak hairan jika kita lihat berbagai jalan cerita
yang disajikan melalui corong-corong radio bermula dari kisah awal
percintaan sehinggalah ke jinjang pelamin. Tidak kurang juga kisah putus cinta
dan masalah rumahtangga. Masyarakat kita pula gemar mendengar berulang kali
terutamanya kisah-kisah yang mereka sendiri alami. Medium irama dan lagu ini
dilihat berkesan dalam mengimbangi peranan jiwa dalam diri setiap manusia.
Penulis lirik juga menggunakan platform muzik dalam
menyatakan pendirian dan ketidakpuasan hati terhadap sesuatu perkara. Antara
yang boleh saya sebutkan disini ialah lirik lagu “Kalau Aku Kaya”
nyanyian Awi Rafael. Lagu yang diciptakan Altimet itu sarat dengan mesej jika
diperhalusi. Altimet ketika menjawab isu adakah lagu tersebut menyindir bajet
2014 berkata bahawa beliau mendapatkan sekurangnya 40 responden bagi
mendapatkan pandangan mereka apa yang mereka inginkan sekiranya menjadi
jutawan. Menurut beliau lagu tersebut merupakan suara marhaen di negara ini.
Antara perkara yang ingin dilakukan oleh rakyat jika menjadi jutawan ialah
seperti yang terdapat dalam lirik lagu tersebut:
Aku nak gaya hidup aku berubah
Alangkah indah kalau dah tak susah
Jadi pemilik bukan sewa rumah….
Dan kalau aku mampu (Jangan pening
kepala aku betulkan semua lubang atas jalanraya)….
Biar aku belanja subsidi gula
Korang kena kencing manis tanggung
rawatan semua….
Bagitahu jiran lama (sewa mereka kami
taja)
Dan kalau anak-anaknya geliga (kita
bagi biasiswa)….
Sebelum kita lihat
pada liriknya, mari kita lihat pada tajuk lagunya iaitu “Kalau aku kaya”.
Seperti yang saya sebutkan diatas, irama dan lagu merupakan platform bagi
penulis lirik untuk meluahkan perasaan mereka. Mengapa agaknya Altimet mencipta
lagu ini? Adakah kerana kesempitan hidup yang beliau alami atau kerana melihat
kesempitan hidup yang rakyat alami? Semuanya tertakluk pada tafsiran
masing-masing. Altimet lebih mengetahui tujuannya.
Saya ingin
mencarik perhatian pembaca dengan meneliti lirik lagu tersebut yang diluahkan
oleh 40 responden sekiranya mereka menjadi jutawan. Antara perkara yang mereka
ingin lakukan ialah menjadi pemilik rumah dan tidak lagi menyewa rumah,
membaiki lubang di jalanraya, memberi subsidi gula dan memberi biasiswa. Jika
kita amati, terdapat unsur sakral disini dimana mereka menyatakan ketidakpuasan
hati terhadap harga rumah yang semakin meningkat, sistem jalanraya yang teruk,
harga barang keperluan asas seperti gula semakin mahal serta kesulitan mencari
dana bagi menyambung pengajian. Mengapa perkara-perkara sebegini disebutkan
sedangkan banyak lagi perkara lain yang boleh mereka lakukan seperti apa yang
dibuat oleh golongan feudal? Tentu sahaja masyarakat kini sedang merasai
kesempitan hidup dengan hanya berbekalkan wang gaji yang tidak pernah cukup
kerana melangsaikan hutang yang semakin berganda. Akhirnya rasa ketidakpuasan
ini dilontarkan melalui irama dan lagu supaya dapat didengar seantero
masyarakat.
Elemen tasawuf dan tazkiyatun nafs
Irama dan lagu juga sering digunakan bagi mendapatkan ‘mood’ taubat
atau mengingati tuhan. Ini kerana waktu terbaik untuk muhasabah diri ialah
ketika kita berada dalam keadaan minda separa sedar. Islam menganjurkan
penganutnya supaya bangun di sepertiga malam kerana itu merupakan waktu yang
sesuai untuk muhasabah diri, bertaubat dan mengingati pencipta. Irama dan lagu
merupakan antara medium terbaik dalam penghasilan minda separa sedar ini.
Tidak hairan jika
pakar motivasi sering menggunakan muzik sebagai elemen yang dapat membantu
menginsafkan peserta ketika slot ‘recall’ (slot dimana peserta akan
menangis). Pakar motivasi akan mengeluarkan ayat-ayat yang menginsafkan kepada
peserta namun yang membangkitkan jiwa keinsafan ialah alunan muzik yang
melatari suara pakar motivasi tersebut. Secara tidak lansung, peserta lebih
mudah menitiskan air mata mereka.
Pendakwah yang
terlibat dalam seni muzik pula merasakan irama dan lagu merupakan salah satu
medan terbaik dalam menyampaikan dakwah kerana ianya bersifat sentimental
sesuai dengan sifat agama yang lembut. Nasyid, qosidah, marhaban dan lain-lain
merupakan bentuk dakwah yang sesuai. Hari ini fenomena qosidah menyerang
masyarakat apabila sambutan yang diberikan masyarakat terhadap qosidah semakin
meningkat. Qosidah ‘Ya Hanana’ antara yang mendapat sambutan hebat.
Sebahagian pendakwah merasakan qosidah jalan terbaik bagi menimbulkan rasa
kecintaan terhadap nabi dan sebagai salah satu jalan ibadah yang digemari
masyarakat. Saya tidaklah mengajak pembaca agar turut menjadikan qosidah
sebagai amalan tetapi apa yang ingin saya sampaikan ialah sinergi antara irama
dan lagu ini dapat membuatkan seseorang itu lebih tersentuh jiwanya.
Terdapat juga
sebahagian pencipta lagu yang tidak menggunakan nasyid dan qosidah sebagai
corak dakwah sebaliknya mereka menggunakan muzik slow rock dan balada
sebagai platform alternatif. Ini kerana mereka ingin menyembunyikan unsur
islamik supaya dapat menarik minat mereka yang jauh dari budaya islam. Nasyid
dan qosidah pula hanya akan didengar oleh mereka yang mempunyai persekitaran
islamik dalam hidup mereka. Antara lagu yang mempunyai elemen sufi dan
tazkiyatun nafs ialah lagu “Bila diri disayangi” nyanyian Ukays. Berikut
saya sertakan sebahagian liriknya:
Terdengar bisikan mesra
Kalimat keramat bermentera
Bermulanya siang berakhir malamku
Tak akan ku jemu menyebut namaMu….
Tiada batasan waktu
Tiada tempat mu bertentu
Digunung di lembah di darat di air
Siapa pun hamba, keikhlasan doa,
keagungan kasih, merubah takdir….
Jika kita perhatikan pada rangkap pertama, maksud bisikan mesra
tersebut ialah laungan azan. Disifatkan azan itu sebagai kalimat keramat yang
menjadi permulaan kepada siang dan berakhirnya malam. Pada rangkap kedua pula
penulis lirik menyebutkan tentang ketiadaan batasan waktu dan tempat yang
merujuk kepada pencipta iaitu Allah. Dalam perbahasan aqidah ahlus sunnah wal
jamaah, Allah itu tidak terbatas dengan waktu dan tidak bertempat (menurut
pandangan asy sya’irah dan maturidiah). Penulis menyifatkan sifat yang dimiliki
Allah seperti yang difahami oleh aliran asy sya’irah dan maturidiah dalam lirik
tersebut. Saya hanya sertakan sedikit sahaja liriknya selebihnya pembaca
bolehlah dapatkan di internet untuk mengetahui lebih lanjut.
Selain daripada lagu ini, terdapat sebuah lagi lagu yang mempunyai
elemen sufi iaitu lagu “Awan Nano” nyanyian Hafiz AF. Perbahasan tentang
lirik lagu ini telah pun dibuat oleh Ustaz Wan Ji dalam blog jalantelawi.com.
Pembaca boleh mendapatkannya di pautan http://jalantelawi.com/2012/07/elemen-sufi-dalam-lagu-awan-nano/. Antara yang di bahaskan oleh Ustaz
Wan Ji disebalik maksud awan nano tersebut ialah awan yang melindungi nabi
ketika berjalan dibawah terik mentari. Perbahasan yang lebih lanjut boleh anda
dapatkan dalam pautan tersebut. Disinilah penggiat seni menaburkan idea mereka
dan menyampaikan mesej dakwah tanpa kita sedari.
Khatimah
Seniman agung tanah air iaitu Allahyarham Tan Sri P. Ramlee pernah
mengungkapkan tema irama dan lagu ini dalam lagu beliau yang bertajuk ‘Getaran
Jiwa’. Liriknya sangat membekas di hati pencinta seni. Apa yang saya
celoteh dari awal penulisan artikel ini hingga lah akhir penulisan sebenarnya
sudahpun termuat dalam lirik lagu ini. Pembaca hanya perlu menafsir apa yang
cuba disampaikan oleh seniman agung ini. Saya tinggalkan pembaca dengan lirik
penuh lagu getaran jiwa sebagai ole-ole.
Getaran
jiwa melanda hatiku
Tersusun nada, irama dan lagu
Walau hanya sederhana
Tetapi tak mengapa
Moga dapat membangkitkan
Sedarlah kamu wahai insan
Tersusun nada, irama dan lagu
Walau hanya sederhana
Tetapi tak mengapa
Moga dapat membangkitkan
Sedarlah kamu wahai insan
Tak
mungkin hilang
Irama dan lagu
Bagaikan kembang
Sentiasa bermadu
Andai
dipisah lagu dan irama
Lemah tiada berjiwa… hampa
Tak
mungkin hilang (tak mungkin hilang)
Irama dan lagu
Bagaikan kembang
Sentiasa bermadu
Andai
dipisah lagu dan irama
Lemah tiada berjiwa… hampa
Tak
mungkin hilang
Sinar bintang
tetap terus gemilang
Dan jasamu, segala baktimu
Akan terus kekal ke akhir waktu
0 comments:
Post a Comment